ALEXANDERTEKNIK

I Danmark findes en række Alexander-lærere, som er organiseret i DFLAT, Dansk Forening af Lærere i AlexanderTeknik. På hjemmesiden http://dflat.dk/  findes en liste over lærerne, opdelt efter landsdele. Mange af lærerne har deres egne hjemmesider, hvor vi har fundet følgende beskrivelser:

Alexanderteknik handler om, hvordan man bruger sin krop. 
På arbejdet, i skolen, i fritiden, til hverdag og fest, hele tiden. 
Om at blive bevidst om, hvad man gør og ikke gør, og ud fra den viden blive bedre til at koordinere sine bevægelser. Man kan dermed blive mere effektiv og præcis, mindre træt eller smerteplaget – ja, mere langtidsholdbar!

Signe Gad, http://www.alexandermetoden.dk

En stor del af de symptomer som mange mennesker lider under som: rygsmerter, hovedpine, musearm, problemer i bevægeapparatet, diffuse muskelsmerter mv. skyldes uhensigtsmæssig brug af kroppen. Dvs. at en dårlig kropsholdning med over og/eller underspænding af muskulaturen, uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, stress mv. skaber disse og andre symptomer. 

Undervisning i Alexanderteknikken handler om at lære dig at bruge din krop - dig selv! bedre. Til forskel for meget andet træning, sker det igennem at blive mere opmærksom indefra. At din indefrakommende forståelse af din egen krop udvikles, og gamle (dårlige!) vaner og forkerte forestillinger om kroppen afvikles.

Som Alexanderlærer bruger jeg mine hænder og verbal instruktion til at hjælpe dig med at frigøre spændinger og at organisere kroppen på en måde, så basale bevægelser og kropsholdning fungerer ubesværet, og din generelle kropsbrug i fritid og arbejde bliver bedre.

Carsten Møller, Center for Alexanderteknik, http://www.alexanderteknik.dk/

 
 
 
Og fra DFLAT’s hjemmeside:

Lær at opdage fysiske og psykiske skadelige vaner
Alexanderteknik kan lære dig at opdage fysiske og psykiske skadelige vaner. Dine fysiske vaner kan f.eks. være at du står med overstrakte knæ eller hænger i kroppen og falder sammen i stedet for at udnytte de holdningsreflekser vores krop har indbygget til at holde kroppen i balance. Dine psykiske vaner kan f.eks. være at du bekymrer dig unødigt og tænker i trusler i stedet for i udfordringer. Med Alexanderteknikken kan du lære at opdage dine mønstre, få en metode til at ændre dine vanemæssige reaktioner og opnå bevidst kontrol med dit liv.

Uanset din alder eller formåen, kan teknikken hjælpe dig med at forstærke dine præstationer i en hvilken som helst aktivitet og lindre smerter og stress.
Det der gør Alexanderteknikken så effektiv, er din egen aktive medvirken.

Du lærer teknikken ved en til en undervisning
Du lærer teknikken ved en til en undervisning hvor Alexander læreren hjælper dig til at opdage dine vanemønstre ved med sine hænder at guide din krop ind i en mere fri og forbundet bevægelse, og hjælper dig med hvordan du kan bruge teknikken i din hverdag. Når du først bevidst har lært teknikken og praktiseret den, bliver den et redskab du kan anvende gennem hele din dag og hele dit liv, som en lytten til og et samarbejde med din krops respons uanset hvilken situation du er i.

Alexanderteknikken er videnskabeligt veldokumenteret f.eks. har et forsøg vist at mennesker med kroniske rygsmerter fik reduceret antallet af månedlige dage med smerter fra 21 dage til 3 dage, efter 24 lektioner i Alexanderteknik. Efter et år havde de stadig kun smerter 3 dage om måneden.

http://dflat.dk/

 

Alexanderlærer Karin Hyveled Olsen har en grundig og god beskrivelse af Alexanderteknik på sin hjemmeside. Karin underviser også på små hold i ”Bevidst bevægelse”  på FOF Vejle:

Bevidst bevægelse
På små hensyntagende hold kombinerer jeg hold-undervisning med individuel undervisning, så fordelen ved at være på et hold og mødes med sin gruppe hver uge kombineres med individuel opmærksomhed, i den udstrækning der er tid til, og et tilbud om at træne derhjemme og blive rettet til ugentlig, så der kan ske en udvikling hen over sæsonen. Vi arbejder ud fra principperne i Alexander teknik og øvelser fra Qi Gong, Ichuan for at træne balance i krop, sind og åndedræt i bevægelse, men vi arbejder også med at stå, gå og sidde og andre daglige aktiviteter.

http://karin-hyveled.dk/

 

 

 




Dansk Skoliose Forening • dsf@skoliose.dk • Tlf. 22 28 59 92