Hypermobilitet

Kroppen stabiliseres af dine ledbånd, sener og muskler. Hvis du har hypermobile led, er bindevævet omkring dine led løsere og blødere end normalt. Leddene bliver derfor overbevægelige, hvilket øger risikoen for, at du overstrækker og overbelaster dine led.

Hypermobile led kan opstå i en eller flere af kroppens led (led i arme, ben, bækken, ryg og kæbeled). Tilstanden er ofte arvelig, og antallet af drenge og piger med hypermobile led i barndommen er næsten ens. Tendensen til hypermobilitet øges oftere hos pigerne efter puberteten. Derfor ser man ofte, at piger med skolioseogså er hypermobile. Hvis du både har skoliose og hypermobile led, er det forventeligt at din skoliose er mere ustabil, da dine hypermobile led ikke er i stand til at stabilisere dine led omkring rygsøjlen.

Hvis du har hypermobile led, er der en øget risiko for, at du får skader i form af f.eks.  forstuvninger, ledskred og smerter. I forbindelse med skoliose ser man derfor oftere et øget problem pga. hypermobile led, fordi den asymmetriske kropsholdning forværres uhensigtsmæssigt af hypermobilitet. Det ses eksempelvis, at personer med skoliose kommer til at hænge mere i leddene, når man støtter mest på det ene ben. Dette skyldes til dels, at musklerne ikke er stærke nok til at holde belastningen, som kroppen udsættes for.

Beightons Hypermobilitets-Test

Du kan teste dig selv for hypermobilitet. Hvis du får mindst fire point i testen, er du hypermobil.

  1. Du kan overstrække lillefingerens eller et af de andre led mere end 90 grader (ét point for hver finger)
  2. Du kan føre tommelfingeren ind til underarmen (ét point for hver finger)
  3. Du kan overstrække dit albueled mere end 10 grader (ét point for hver arm)
  4. Du kan overstrække dit knæled mere end 10 grader (ét point for hvert knæ)
  5. Du kan føre håndfladerne i gulvet, når du står med strakte knæ (ét point for hvert knæ).

Hypermobile led kan forværre din skoliose

Dansk Skoliose Forening anbefaler, at du træner muskulaturen i hele kroppen (specielt de indre mavemuskler, der sidder tættere på og stabiliserer leddene, end dine ydre muskler gør) for at øge stabiliteten omkring dine led.

Det er ikke nok kun at træne omkring dine hypermobile led
Det er vigtigt også at træne balance, styrke og stabiliserende øvelser. Du bør generelt undgå at bevæge dig ud i leddets yderstilling i alt, hvad du foretager dig.

Hvad kan du selv gøre

Udover målrettet træning der tilpasses dig med skoliose og hypermobilitet, så kan det være en god idé at:

  • Undgå at bevæge dig for langt ud i dine led
  • Skån dine led i forbindelse med arbejde, fritidsaktiviteter og hvile
  • Få behandlinger hos en fysioterapeut med kenskab til hypermobilitet og skoliose
  • Sørg for vælge en motionsform, hvor du skånsomt kan træne og styrke musklerne omkring dine led
  • Købe sko med god pasform, så skoene støtter godt omkring din fod.