Platfod og skoliose

Fødderne er din krop bærende fundament og har stor betydning for din kropsholdning, når du har skoliose.

 

Fodens anatomi

Din fod består af muskler, nerver, blodkar, sener og beskyttende fedtvæv. Foden er opbygget af 26 knogler, der tilsammen danner en flad kuppel. Den har dels betydning for din fods bæreevne og evnen til at affjedre.

Din fods evne til at være støddæmper skabes bl.a. ved den svangbue, som dannes af en tværgående fodbue, en indre fodbue og en ydre fodbue. Fodbuerne bliver holdt i spænd af stærke ledbånd, der løber på undersiden af foden.

Dine muskler giver foden sin form, idet musklerne holder fodens knogler på plads. Når du går, styrer dine muskler fodens form vha. muskelsammentrækninger.

Årsagen til platfod

Platfod er ofte medfødt og arveligt. Det opstår, når den inderste svangbue bliver slap eller helt mangler. Platfod kan også opstå, hvis akillessenen er for kort. Hvis hele din fodsål falder indad og rører gulvet, når du står op, så er det et typisk tegn på platfod.

Platfod er normalt en smertefri tilstand. Den påvirker dog hele din krop, fordi kollapset under foden får benet til at rotere indad. Dette giver en øget belastning på både på knæ, hofte, bækken og op langs hele rygsøjlen. Platfod kan være med til at påvirke og forværre en skoliose. Det er derfor vigtig, at være opmærksom på, hvordan du står og går på dine fødder.

Træning og Behandlingsmuligheder

Hvis du har platfod og skoliose på samme tid, så anbefaler Dansk Skoliose Forening, at du træner dine fødder, så muskulaturen bliver stærkere.
Du kan også have gavn af at få et skoindlæg, der kan rette hælebenet op. Kun i svære tilfælde af platfod vil man foretage en operation.