Yoga for Skoliose

Yoga for Skoliose bygger på international forskning og evidensbaseret yogatræning. Yogaundervisningen differentierer sig fra alle andre yogaformer, ved at yogaøvelserne er specialudviklet og tilpasses individuelt til den enkelte person med skoliose, for at opnå en holdningskorrigerende effekt.

De yogalærere, der må undervise i Yoga for Skoliose, har en international certificeret uddannelse inden for Yoga for Scoliosis.

Yoga for Skoliose med videnskabelig effekt

Yoga for Skoliose er et internationalt anerkendt koncept, hvor yogalæren arbejder professionelt med: 

  • tredimensionel yogatræning der forlænger rygsøjlen, de-rotérer ryghvirvlerne og styrker ryggen
  • Anatomi og bevægelseslære målrettet skolioseramte
  • Holdningskorrigerende yogaøvelser og alignments specialdesignet den enkeltes skoliose
  • Kropsanalyse af din skoliose og observation af dit kompenserende bevægemønster
  • Restorative yogaøvelser der afspænder dine muskler og nervesystemet
  • Specialudviklede yogaøvelser der smidiggør og strækker dine overspændte muskler
  • Yogaøvelser der styrker og smidiggør hele din krop
  • Åndedrætsøvelser målrettet din halvsidige vejrtrækning (RAB: rotational angular breathing)

Formålet med Yoga for Skoliose

 

  • Din vejrtrækning og lungekapacitet øges væsentligt.
  • Dine overaktive muskler lærer at slappe af, så du kan aktivere de svage muskler.
  • Du får bedre plads til dine indre organer.
  • Du får en bedre forståelse for din skoliose, og din kropsbevidsthed øges.
  • Du opbygger og styrker de svage muskler, så du får en mere stabil kropsholdning.
  • Du opnår en smertelindrende effekt, som afstresser dit nervesystem.
  • Du opnår en øget fleksibilitet og bevægelighed.
  • Hele din krop alignes og holdningskorrigeres anatomisk korrekt.
  • Kroppen og sindet kommer i bedre balance.
  • Rygsøjlens kurve(r) udrettes, de-roteres og stabiliseres.

Yoga for Skoliose skræddersys dig personligt

Når du starter din yogaundervisning, får du en samtale med din yogalærer, hvor du medbringer dine røntgenbilleder, røntgenbeskrivelse og relevante lægefaglige beskrivelser.

Din yogalærer vil foretage en grundig vurdering af din skoliose, dit smerteniveau og diagnoser. På baggrund heraf lægger I sammen en træningsplan, der matcher dine behov og gavner dig bedst muligt. I aftaler ligeledes, om du skal have individuelle træningsforløb, holdtræning og hjemmeøvelser. Din yogalærer vil derudover give dig informationer om, hvordan du selv kan tilpasse dine bevægelser ergonomisk i hverdagen.

Hvem har gavn af Yoga for Skoliose

  • Personer med skoliose (med eller uden stivgørende operation)
  • Personer med skoliose i og efter korsetbehandling

Alle med skoliose kan gå til Yoga for Skoliose
Der er ingen krav til, om du har fået en stivgørende operation eller ej – alle yogaøvelser tilpasses den enkelte. Når du går til Yoga for Skoliose, er alle yogaøvelser målrettet din skoliose. Dine bevægelser bliver observeret, og du bliver alignet anatomisk korrekt, så du opnår den rette holdningskorrigerende effekt. Der bliver ligeledes anvendt forskelligt yogaudstyr, så du støttes til at opnå anatomisk korrekte yogastillinger og sikrer, at du kommer korrekt og sikkert ind og ud af hver yogaøvelse.

Artikler om Yoga for Scoliosis

Videnskabelige artikler

q

Sørg for at din  træning  ALTID  tilpasses til din skoliose

Har du skoliose og overvejer, om yoga (eller en anden træningsform) er det rette for dig, så anbefaler Dansk Skoliose Forening, at du finder en yogalærer med kendskab til skoliose.

OBS!  Spørg din underviser, hvor meget kendskab vedkommende har til skoliose – Det er din eneste sikkerhed, for at du får tilpasset træningen til din skoliose.