Yogaen gav mig livsglæden tilbage

Rygsøjlen

Forfatter: Ilse Kjær Gaardahl

Dato: 28/05/2020

Som barn følte jeg mig ofte forkert, genert og svag. Så længe jeg kan huske, har min mor sagt ”ret din ryg Ilse” – og jeg kunne ikke. Da jeg var 13 år, opdagede hun, at min ryg var mærkelig skæv. Lægen sendte os på Ortopædisk Hospital i Århus. Det var en meget trættende og besværlig omgang. Jeg havde både skoliose (skæv rygsøjle) og en Scheuermann (rund ryg). Pludselig måtte jeg ikke ride mere. Jeg måtte ikke deltage i gymnastik. Jeg ville aldrig kunne få børn, og jeg skulle have stillesiddende arbejde. Som teenager var det slemt at få den besked. Mit liv var heste, og jeg ville være dyrlæge. 

Min mor syede tunikaer, så man ikke kunne se min grimme ryg. Senere gav min mor mig timer hos en Mensendieck-lærer, som jeg så gik hos en periode. Her lærte jeg om kropsholdning, og hvordan jeg kunne træne min ryg.

Mødet med yoga forandrede mit liv fuldstændigt

Da jeg selv skulle betale, måtte jeg give slip på Mensendieck, og jeg afprøvede forskellige yogaformer. Jeg kunne mærke, at yoga var godt for mig. Jeg fik det bedre, når jeg holdt min krop smidig. Men jeg følte mig i mange år handicappet og havde et slemt selvbillede af min krop.

Efter at have arbejdet med mig selv på det personlige plan, efter jeg også havde taget en uddannelse som krop/gestalt-terapeut, fik jeg mod på at blive yogalærer. Det var en rigtig god beslutning, for det indebar, at jeg arbejdede med min krop mange timer hver dag.

Jeg blev Hatha yogalærer i 1993, samme år deltog jeg i en stor Yogaconvention i London, underviseren var B.K.S. Iyengar, det forandrede mit liv. Vi var 1000 deltagere, og han så ALLE. Han tog alle elever meget alvorligt. Han brugte alle mulige hjælpemidler. Her blev jeg rettet i stillingerne, og for første gang i mit liv mærkede jeg større forandringer på mine ryglidelser og de ubalancer, de giver. Vi, der var med på denne tur, var enige om, at den uddannelse måtte vi bare have til Danmark. Og på denne måde blev jeg en af de heldige. Jeg var en af de første otte, der fik uddannelsen i Danmark med engelske lærere og censorer. Det var nogle fantastiske år. Jeg blev certificeret Iyengar®Yoga-lærer i 1996.

Yogaens betydning

Senere har jeg været heldig at møde andre fantastiske Iyengar-lærere. Fået hjælp og programmer til netop mine rygproblemer. – Været på kurser med, og været hjælpelærer hos Marcia Monroe. Marcia har bl.a. skrevet bogen af samme navn: Yoga and Scoliosis.

Og jeg har to dejlige voksne børn. Jeg har haft fuldtidsjobs, siden jeg var 18 år, og er i dag selvstændig siden 2002 med City-yoga.
Så det kan lade sig gøre, trods den skrækkelige ”dom” jeg følte, jeg fik som 13 årig.

 

Yoga kan ikke fjerne skoliosen

Men, vi kan med yogaen forbedre vores livslyst og livskvalitet samt styrke vores krop.
Ved daglig træning af Asanas (de fysiske øvelser) forbedres smidigheden, vi kan gøre den svage side stærkere, vi kan med Pranayama (åndedrætsøvelser) give mere plads til vores organer og forbedre lungekapaciteten. Åndedrætsøvelserne beroliger vores nervesystem og giver ro i sind og sjæl.

Hvad er Iyengar®Yoga?

Vi benytter alle hjælpemidler, så alle elever uanset stivhed og fysiske og psykiske udfordringer kan udvikle sig uden at skade sig. Dvs. vi benytter bælter, tæpper, stole, tove i væggen oa., hvilket giver alle mulighed for at deltage uanset fysiske eller psykiske problemstillinger. I yoga trænes ud over muskler: de indre organer, nervesystemet og immunforsvaret.

I Iyengar®Yoga lærer du at strække med aktive muskler. Der undervises i de lige linjer – så du får bevidsthed om kroppens holdning.

De aktive stræk gør, at du slipper dybtliggende stress i musklerne og nervesystemet, så du føler dig fuld af energi og klar i hovedet efter træningen.

De effektive øvelser klarer hjernen og kroppen i vores stressede samfund. De kan hjælpe dig til at bevare kontakten til dig selv og overblikket over din hverdag, og de giver livsmod og livsglæde.

Du må frit benytte mine yogafilm på YouTube, søg på Yoga med Ilse, der er blandt andet to film rettet til dårlig ryg og især skoliose.

Jeg laver også Yogatræningsfilm for YogaVivo, har du ikke tidligere benyttet denne tjeneste, kan du gratis i 30 dage benytte alle film her med dette link.

Forfatter: Ilse Gaardahl, certificeret Iyengar®Yoga-lærer i 1996. Ilse ejer City-Yoga i Skanderborg.

 

  • Iyengar®Yoga er grundlagt af B.K.S. Iyengar, 1918-2014.
  • Iyengar®Yoga blev introduceret i London i 1954.
  • I 1966 udgav B.K.S. Iyengar sin første bog ”Light on Yoga”.

Læs mere om Yoga for skoliose

Yoga for skoliose er et internationalt anerkendt træningskoncept målrettet personer med skoliose. Det differentierer sig fra alle andre yogaformer, ved at yogaøvelserne er specialudviklet og tilpasses individuelt til den enkelte person med skoliose, for at opnå en holdningskorrigerende effekt.

De yogalærere, der må undervise i Yoga for skoliose, har en international Certificeret uddannelse inden for Yoga for Scoliosis. Yogalæreren arbejder professionelt med tredimensionel yogatræning, der forlænger rygsøjlen, de-rotérer ryghvirvlerne og styrker ryggen og …

Dansk Skoliose Forening

Vi sætter fokus på skoliose

Følg os